iKlubovnae-StopaSPJFe-ShopDlouhodobá hra pro kluby


, Registrovat
Přejít na menu

Stínadelská tajemství

Chceš přispívat na eStopu a sám/sama psát další články?
Nejprve se zaregistruj a pak nás kontaktuj buď v zóně iKlubovna, nebo e-mailem!

10.3.2023 13:13
Autor: Menhart, Počet přečtení: 493

SNJF připravila v Praze na Malé Straně pátrací hru pro veřejnost, která byla základem městské hry oddílu Pražská Dvojka – Hoši od Bobří řeky v sobotu 4. března 2023.

Možná využijete zkušenosti ze hry také pro sebe...

 
Oddil Pražská Dvojka - Hoši od Bobří řeky v sobotu 4. března 2023 hrál městskou pátračku Stínadelská tajemství jako městskou hru, kde hrály proti sobě oddílové družiny a pozváni byli i rodiče, přátelé oddílu a třeba i účastníci oddílové soutěže Le Mans 24.
 
Pátračka, kterou připravila SNJF pro širokou veřejnost, obsahovala také texty k 20 stanovištím hry, které byly dokonce profesionálně namluveny, ale pro pátrání měly jen nepodstatný význam. Spíše texty navozovaly atmosféru, než aby měly nějaký význam pro samotné pátrání. 
 
Pro městskou hru oddílu pd-hobr.cz bylo sestaveno 20 otázek, které skupiny zodpovídaly během hry a v cíli si každý účastník každé skupiny vylosoval jednu otázku a odpověď se započítavala do bodování skupiny.
Takto se také texty z historie Stínadel staly součástí městské hry a účastníci hry si toho více zapamatovali.
 
Co jste si z textů zapamatovali vy?
Zkuste si testík, který Bohouškovi poskytl oddíl Jaroslava Foglara. Otázky jsou i na konci tohoto textu.
 


 

Ve starobylé čtvrti Stínadla pátraly nejenom Rychlé šípy, ale historie této části města zajímala samozřejmě i party Vontů a další pátrače.

  • Party (skupiny) si vylosují směr, kterým půjdou pátrat. Vylosované stanoviště musí být navštíveno mezi prvními třemi stanovišti. Tedy cestou k vylosovanému stanovišti lze navštívit 2 stanoviště na trase. Po návštěvě vylosovaného stanoviště lze navštívit stanoviště v libovolném pořadí.
  • Každá parta pátrá za sebe a na svoji "vlastní pěst".
  • Každý jednotlivec má na zádech viditelně umístěné číslo (život), který se snaží uchránit před přečtením soupeřem a zároveň se snaží přečíst co nejvíce čísel (životů) soupeřů.
  • Je-li v partě méně hráčů než u soupeřů, může mít někdo na zádech 2 životy, ale všechny musí být vidět.
  • Členové party se nesmí od sebe vzdálit na více než 50 metrů - skupina je celou hru stále pohromadě.

Snahou je:

  1. najít místa spojená se stínadelskou historií - důkazem je správná odpověď,
  2. poznat historii těchto míst z vyprávění pamětníků (20 příběhů) - důkazem je správná odpověď na otázku,
  3. získat cizí životy a ochránit své,
  4. zapamatovat si co nejvíce ze stínadelské historii - důkazem je správná odpověď.
  5. vše stihnout dříve než ostatní.

Maximální limit na hru může být zkrácen, pokud nějaká parta odevzdá výsledky před limitem, tak ostatní musí odevzdat v cíli výsledky pátraní do 30 minut.

Vítězí ta parta, která dosáhne nejlepší čas. K výslednému času se připočítávají trestné nebo mínus minuty:

  • +10 minut za špatnou odpověď na otázku podle mapy
  • +5 minut za špatnou odpověď na otázku z historie Stínadel (platí jak pro písemné odpovědi, tak i pro ústní odpovědi jednotlivců)
  • -10 minut za každý ulovený život (číslo ze zad soupeřů)
  • +20 minut a počet skutečných pozdních minut za pozdní příchod
  •  

Některé nejednoznačné otázky přinesly různé odpovědi, takže po hře si to šli zájemci prověřit


Poznámky k průběhu hry

První odevzdala kompletní tajenku a odpovězené otázky parta ze Žluté družiny ještě před herním limitem, takže se přes whatsapp  poslala zpráva všem o konci hry a ostatní museli dorazit do 30 minut i když ještě neměli vše vyluštěno.
Na slepých schodech chrámu Svatého Mikuláše v horní části Malostranského náměstí byl start a cíl a tam také probíhala veřejná kontrola výsledků, kde si každá družina počítala trestné minuty.
Při rozpravě před zahájením hry bylo oznámeno, že v případě ukončení hry před limitem a odevzdání výsledků v intervalu 30 minut, budou mít všichni stejný výchozí čas a budou rozhodovat trestné a mínus minuty.
Tak se stalo, že parta ze Žluté měla 1x chybu v odpovědích z historie a to ji posunulo na 2. místo.
Následovala návštěva ke stanovišti "oblouky v průchodu", kde bylo mnoho výsledků a každá parta chtěla ukázat, jak došla ke svému výsledku.
Další návštěva byla u "kočičích schodů" a "černého orla", kde byla také nejasnost s odpovědí, protože otázka nebyla jednoznačná nebo matoucí.
Nutno připomenout, že nikdo (ani vedoucí oddílu) neznal správné odpovědi, takže u některých otázek, kde bylo mnoho různých výsledků se trestní minuty nikomu nezapočítávaly. Ukázalo se, že otázku šlo pochopit různě a tedy také šlo různě odpověd a vše bylo "správně".
Původní limit na hru byl 6 hodin, ale mohl být i pouhé 3 hodiny, protože při závodu družin se party často přemísťovaly během.
Oddíl se nespoléhal pouze na mapu Jarky Metelky, ale všichni dostali vytištěnou i mapu současnou, kde byly naznačeny i stanoviště. Některá špatně umístěná stanoviště v mapě Jarky Metelky byla tímto způsobem opravena.
Mnoho stanovišť mělo od organizátorů nápovědu, což je škoda. Ale i tak byla u některých stanovištích velká nejednoznačnost.
Parta ze Žluté družiny všechny texty o historii míst poslouchala a nevyužila texty vytištěné, které všechny skupiny dostaly pro případ, kdyby neměly neomezený datový přenost.
Žlutá byla nakonec 3., protože nepřesně odpověděla na konci hry na vylosovanou otázku. :-)
Pozor: Průchod zrady - je vlastně Thunovská ulička a oblouky jsou prampouchy. Družiny často hledaly různé průchody a počítaly všechny oblouky i na fasádě portálu. :-(


Některé nejednoznačné otázky přinesly různé odpovědi, takže po hře si to šli zájemci prověřit



 

Stínadelská tajemství - otázky z historie

 

  1. V jaké ulici se narodil Štěpán Mažňák?
    1. ........................................
  2. Kde byly ukryty kroniky stínadelské party Stínů?           
    2. ........................................
  3. Jak se jmenoval podivný stařec, který zapálil domov Jana Tleskače?
    3. ..................................
  4. Kde zvítězili kluci ze Stínů nad Dvorečáky?
    4. ........................................
  1. Kolik chlapců ze Stínadel se odvážilo v dobách našich pradědečků do Starého mlýna?
    5. .......
  1. Jakou přezdívku získal tesař Martin Machart?
    6. ........................................
  2. Čeněk, bratranec Míry Vavříka, pomstil U tunelu nespravedlnost s vejci. Z jaké party Čeněk byl?
    7. ........................................
  3. Podivínské uličce umrzl dospělý muž s duší věčně chlapeckou. Jak se jmenoval tento muž, kterého na hřbitov vyprovázely generace chlapců?
    8. ........................................
  4. Jaká prý byla poslední slova Víta Jůzka, který zmizel v parku Za mříží?
    9. ...............................
  5. Ve Ztracené uličce se odehrály turnaje v čutání hadrákem. Jak se hra jmenovala?
    10. ...........
  1. Kdo je pochovaný pod dlažbou na rohu uličky, která se mohla jmenovat Nijaká nebo Žádná?
    11. ........................................
  2. V Průjezdu zrady zachránil hrbatý Bartoloměj kronikář Stínů, Václava - Velkého Stína před kluky z Dvorců a Bekova a zrádcem ze Stínadel. Kdo se později Václavovi narodil?
    12. ........................................
  3. O název Kocouří uličky se zasloužily hlavně místní kočky. Svoji roli zde sehrála i Káťa Kulhánková, řezník Špalek a Kája Rychtařík, který zde nechtěně rozlil mléko. V čem mléko nesl?
    13. ........................................
  4. V domě U raka se narodil Bert Komour, jehož otec v domě měl dílnu. Jakou?
    14. ........................................
  5. Kdo se scházel v Netopýří věži?
    15. ........................................
  6. Koutu usmíření podepsali hoši mírovou smlouvu a začali si říkat…
    16. .................................
  7. Jak si říkali hoši, kteří se nechtěli podřizovat nikomu a ničemu a ke Stínům se připojili až jako poslední?
    17. ........................................
  8. V jakém kostele se scházela Rada Stínů?
    18. ........................................
  1. Kolikrát museli účastníci stínadelského desetiboje vyběhnout a seběhnout Dlouhé schody?
    19. ........................................
  2. Jak dlouho byl Tyran Velkým Stínem?
    20. ........................................

     

Odpovědi si odkryjete označením pomocí myši:

1.Na Nosálku

2.Zahrada Uctívačů ginga

3.Ksicht

4.V Mokřinách

5.Dva

6.Šibeničník

7.Z Kocouřího hrádku

8.Vlastík

9.Vrány

10.Vráci

11.Sedm křížů

12.Jan Tleskač

13.V bandasce

14.

15.Rada Stínů

16.Stíny

17.Sekerníci

18.Ve zrušeném kostele Sv. Jakuba

19.10x

20.Pouhých 5 dní

 


 

V sobotu bylo docela zima a vítr. Některé družiny využívaly úkryty v závětří, kde v "teple" a chráněni poslouchaly nahrávky a luštily úkoly hry.

Znalci Prahy, poznáte, kde se ukryla Žlutá družina?

Chcete se příště účastnit nějaké městské hry s oddílem? Napište na menhart@spjf.cz


Zájemci o hru si mohou stáhnout hrací karty, které oddíl použil. Vypadalo to takto:

   

  

V mapě je opravena pozice stanoviště č.6 a v Tajence odpovědí č. 14.
Stínadelská tajemství - hra v úpravě pro oddíly ke stažení 14 dnů na uschovně.

Vytvořil 7. března 2023 v 17:13:34 Menhart. Upravováno 5x, naposledy 10. března 2023 ve 14:36:21, Menhart


Diskuze ke článku

Vložení nového komentáře
*
*
*