iKlubovnae-StopaSPJFe-ShopDlouhodobá hra pro kluby


, Registrovat
Přejít na menu

Největší Čech

6.5.2005 10:50
Autor: Turbomysak, Počet přečtení: 3639

Nominační večer projektu České televize - Největší Čech - skončil velmi překvapivě. Pan Jaroslav Foglar se umístil až na 78 místě a paradoxně jej předběhli osobnosti jako Dominik Hašek, Bolek Polívka, Milan Baroš, Josef Lada, Lucie Bílá, Josef Bican, Jan Palach a mnoho dalších (kompletní seznam najdete zde).

Mám z toho trochu smíšené pocity. Je velmi těžké říci, zda mluvit o úspěchu, že se vůbec dostal mezi 100 největších Čechů, nebo zda neskrývat rozčarování, že se umístil až na 78 místě a byl předběhnut především žijícími a veřejně známými lidmi. Osobně si myslím, že je hloupost nominovat na Největšího Čecha stále žijícího člověka. Přesto jsem osobně rád, že Česká televize tento projekt realizuje.

Je fakt, že mě napadlo, udělat, jako zajímavou vsuvku na Valné hromadě, volení největšího Foglarovce. Třeba bychom mohli být docela překvapeni. Co vy na to?

Vytvořil 23. ledna 2011 v 18:06:57 mira. Upravováno 8x, naposledy 4. července 2011 ve 20:41:01


Diskuze ke článku

1. června 2005, 20:18
Janjezek

Pro mě je největší Čech Přemysl Otakar I. Ale o tom by měli hlasovat profesionálové a ne lidi kteří spoustě lidem plivou na hrob(Kryl) nebo volí hvězdičky typu Aneta Langerová.
19. května 2005, 21:44
Stetinac

A jeste se m nelibi zpusob hlasovani do ankety - kazdy muze posilat kolik SMS chce a volat kolikrat chce. Tady je videt, ze jde zas jenom o (hnusnou, spinavou, nenavidenou...) komerci. Hlasovani tak neni vlastne ani objektivni. BRATRSTVO KOCICI PRACKY FOREVER!!! Stetinac - NEJVETSI CECH!!!
19. května 2005, 21:40
Stetinac

Cela anketa je ponekud scestna. Tohle se proste neda porovnavat (pokud si dobre pamatuju, tak Milos Zeman se umistil vyse nez Samo :-). Tak napr. Karel IV. je hrozne zprofanovana osoba (stejne jako Hus, Zizka a spo.), i kdyz nikdo vlastne nemuze s urcitosti potvrdit, kolik toho pro ceskej narod udelal - a jeste k tomu to vlastne nebyl Cech :-). Jinak jsem fakt rad, ze se Foglar umistil docela solidne.
15. května 2005, 21:02
Nchotchi

Já si myslím že na to kolik nás foglarovců je je to dobré umístění.Ale je to škoda.
12. května 2005, 18:04
Mamut

Stegi:Dá se přesně určit co Žižka udělal a co z toho vyplynulo, ale to jaký byl a proč dělal co dělal ne. Navíc si myslím, že i kdybychom volili člověka, který pro národ vykonal nejvíc volili bychom nejvýznamějšího Čecha. Největšího(Myslím tím duchovně, neboť tak se mi jeví význam spojení největší Čech)Čecha pravděpodobně všeobecná veřejnost nemusí znát, nemyslím, že Člověk se stane velkým když něco vytvoří, nebo se nějak proslaví a velikost není předpokladem tvůrčí či jinné činnosti.
11. května 2005, 20:50
Soki

Migg: jasne, je to bomba ...
11. května 2005, 20:26
Migg

ja śu rad ze se jaroslav foglar umistil do stovky
11. května 2005, 14:54
Hynas

To nebylo namířené proti Dvořákovi, ale proti Čechům, od kterých bych nikdy nečekal, že ho budou nominovat - kultura :) Totéž Werich.
11. května 2005, 11:40
Dabel

Nerekl bych, ze NC sleduji (v prumeru) stejni lide jako CHS. Uz proto, ze kazdy porad vysila jina televize. Hynas: a ze te prekvapil Dvorak? Ja jsem ho teda jednak nominoval a jednak tipoval, ze dosahne tak vysoko. Podle me je to nejvetsi Cech ceske kultury. Werich je taky dobry, ale neni tak znamy, Nemcova je troska, nemam ji rad, stejne jako Hynas. Babicku bych spalil :-) A to Konias nejsem. Myslim, ze mame 1000 lepsich literatu, jak rekl (opet) Hynas.
10. května 2005, 16:59
Hynas

Tak jsem se koukl na první desítku a musím přiznat, že mě překvapili Dvořák, Němcová a Werich. A ke všemu mi ještě Božka pije krev, protože znám asi milion lepších autorů. Ale za svým předchozím komentářem si stojím.
10. května 2005, 16:56
Hynas

Tak řekl Ďábel :) Jde o to, že vědeckou studii by nikdo nesledoval, kdežto zkomercionalizovanou (fujslovo) soutěž lidé sledují - a proč? Tady nejde o to, kdo je největší Čech, ale o zábavu diváků a následný zisk pořadatelů. Jediné, o čem soutěž vypovídá, jsou právě ty hodnoty národa - ovšem Největšího Čecha v průměru sledují podobní lidé jako Superstar, takže vítěze lze dopředu odhadnout a proto i poslední rozumný důvod konání soutěže padá.
10. května 2005, 07:15
Stegi

Ad Hyňas: To že je pro někoho největším Čechem sportovec není nic tak neobvyklého. Pro mnohé je víc vítězství v Naganu, kdy Češi ukázali světu zač je toho hokejka, než pomalé a zdlouhavé formování státu. Jinými slovy - de to. I kdyby se volili ti největší nežijící, já bych mezi ně Emila Zátopka dal a zkuste mi říct, že tam nepatří... Ad Čiki (Hwaelos): Nejsem si jistý, kolik toho o výzkumu ohledně Jana Žižky víš a o historickém výzkumu obecně. Tady by nám mohl pomoci Krizmen. Ale říci že závěry vycházející z historických a verifikovaných (srovnáním s řadou dalších) dokumentů jsou zcestné je blbost. Takhle můžeš za chvilku začít zpochybňovat to, že byl nějaký Karel IV. a že svatého Václava vůbec nezavraždili, ale vlastně uklouzl na schodu před kostelem, když se chtěl schovat před deštěm a rozbil si hlavu... Ad Dabel: Anketa je postavena na nevědeckém základě a její výpovědní hodnota je jen o tom, koho (jak už jsem psal) ti ochotní posílat hlasy považují za největší osobnost našich dějin. Ale řekněme si to na rovinu. Kdyby se dělala anketa na vědeckých základech, tak na ni stejně většina z nás nekouká a hlavně se jí vůbec nevzrušuje.
9. května 2005, 22:26
Dabel

Vypovídá o hodnotách národa, takže je celkem smutná.
9. května 2005, 14:04
Soki

No to je anketa, ktera zjistuje, kdo je podle lidi nejvetsi Cech ... neni to vedecky vyzkum, takze nemusi pouzivat vedecke nastroje a byt za kazdou cenu validni a reliabilni. Pro mne vypovida o hodnotach naroda, takze je cekem zajimava.
9. května 2005, 12:57
Dabel

Na množině všech Čechů existuje relace uspořádání. Toto uspořádání však není úplné. Tzn. že jistí jedinci jsou z hlediska velikosti (ve smyslu soutěže) nesrovnatelní. Můžeme říct, že Foglar je větší Čech než Jágr, protože pro "nás" udělal mnohem víc než nějaký tupeček, který hraje pouze za peníze. Ovšem jak srovnáme třeba Jana Ámose Komenského a Jana Žižku? Toto implikuje fakt, že anketa je postavená na nevědeckém základu, tudíž má nulovou výpovědní a informační hodnotu. Otázka: mají sportovci, umělci (až na výjimky, např. Dvořák) vůbec právo účastnit se této ankety? Maximum z množiny všech Čechů = Jára Cimrman.
9. května 2005, 12:26
Hwaelos

Je to prostě tupost. To Stegi: Neřekl bych že Pekařův názor je objektivnější, než názory dalších historiků, kteří Žižku stavějí do příznivějšího světla (Stejně tak netvrdím, že je tmu naopak). Ale copak někdo z nich v jeho době žil, aby se mohl přesvědčit jaký to byl člověk? Posuzovat lidi podle značně nevěrohodných dokumentů, nebo těch které nic nevypovídají o charakteru dotyčného je celkem zcestné...
9. května 2005, 09:39
Hynas

No, Stegi a Turbomyšáku, máte pravdu, ale ne úplně. Mě soutěž nevadí z principu, i když se mi nelíbí. Sice si myslím, že komerčně není rozdíl mezi NČ a třeba Superstar, to se liší jen ve výchozích možnostech daných tématem soutěže, mě na té soutěži vadí něco jiného. A to například název. Největší Čech je někdo, kdo pro národ něco udělal - a jak se tedy může porovnávat nějaká sezonní hvězda, sportovec, zpěvák, s osobnostmi jako je třeba Karel IV.? To nejde, nelze porovnávat jednoho s druhým a naopak. Pokud by se volily nejvýznamnější osobnosti historie (pochopitelně již nežijící), bral bych to. Pokud by se volily současné žijící hvězdy, souhlasil bych. Ale tohle je poněkud trapné. Soutěž nehledá největšího Čecha, ale nejoblíbenějšího Čecha - a to je rozdíl, se kterým prostě souhlasit nemůžu.
9. května 2005, 08:35
Turbomysak

Překvapujeme, jakou debatu rozpoutal takový informativní článeček a tak se také vyjádřím.

Osobně si myslím,. že projekt Největší Čech je zajímavým nápadem. Bohužel, jeho realizace poněkud pokulhává. Přiznám se, že ani já jsem nominační večer v TV neviděl. Ne snad proto, že bych se nechtěl koukat, ale měl jsem v daném víkendu trochu jiné zájmy. Přesto si dovolím oponovat názorům, které mluví o obrovské komercializaci soutěže. Komerční soutěž je podle mého názoru SuperStar, nikoliv ale Největší Čech. Prezentace, s kterou tento projekt přišel je střídmá a jasná. Nemyslím si, že by šlo o nějakou těžkou komerci. Na druhou stranu chápu pohled kritiků tohoto projektu - zájem lidí o naše dějiny je dosti chabý a tudíž je spíše věcí osobních pohnutek a pocitů, kdo koho volí a kdo je komu sympatický. Přesto jako nápad se mi tahle soutěž líbí.

9. května 2005, 07:12
Stegi

Mezi touhle hromadou spílání a lámání holí nad touto soutěží se budu odlišovat. Rozhodně mám nejblíž ke Krizmenovu názoru. A nejen že souhlasím s tím co říkal. Tahle soutěž rozhodně, dle mého názoru, není stupidní, jak si většina z vás myslí. Prostě a jednoduše vyjadřuje preference občanů našeho státu ochotných volit. Stejně tak, jako je odráží současná podoba parlamentu, či lidé v Superstar. Chtít po takovéto soutěži objektivitu je naprostá hloupost. Neříkám, že výsledky soutěže nějak radikálně změní náš život, nebo cokoliv jiného... Na druhou stranu se už ale těším na dokumenty o daných osobnostech (včetně Járy Cimrmana). A to že se zde umístil pan Foglar a RŠ(přestože je před ním hromada takových které bych raději viděl za ním, ale i dva které osobně stavím před něj) vyráží zbraň mnohým skeptikům, kteří jeho dílo i odkaz považují za mrtvé. A pro Acrev: Žižka byl spíš náboženský fanatik kolem něhož se utvořil hrdinný étos, než terorista a jestli chceš vědět víc, přečti si Jana Žižku od Josefa Pekaře.
8. května 2005, 23:29
Krizmen

Na rozdíl od ostatních se domnívám, že i přes různé zápory, soutěž alespoň trochu donutila občany naší malé republiky se zamyslet nad svými hrdiny a minulostí. A to je v dnešním globalizované, amerikanizované, evropanské době dobře. Sám jsem hlasoval ZADARMO prostřednictvím internetu. To, že Jaroslav Foglar obsadil 78. příčku, považuji za standardní výsledek. Jestřáb rozhodně patří mezi sto největších Čechů.
8. května 2005, 20:53
Acrev

Já si myslím, že tahle soutěž je trošku absurdní v tom, že se nidky nedozvíme, jestli třeba zrovna Žižka nebyl tehdejší terorista. Jako nápad je to dobrý, ale pokud by se měl doopravdy volit největší Čech, museli by si o tom lidi něco přečíst. Největší Čech by měl být ten, kdo něco pro národ udělal a to součastné "hvězdy" nedělají. Většina volí jen tak prostě tu osobu kterou má nejradši a tím to ztrácí smysl... myslím, že největší Čech se stejně nedá uřčit, protože všichni přispěli něčím do našich dějin a nedá se soudit, kdo toho udělal víc a kdo míň. Je to dost sporná soutěž...
8. května 2005, 08:54
Tanid

souhlas se Čmeldinkou,ale potěšilo mě umístění Rychlých šípů v první desítce neexistujících čechů, sice Rychlé šípy nebo aspoň chlapci podle nichž Foglar RŠ psal žili,ale to asi moc normálních čtenářů neví...
6. května 2005, 19:37
Cmeldinka

Osobně si myslím, že největšího Čecha je těžký zvolit, když nevím, jak byl kdo velkej...Nebo snad se to o všech přesně ví? Já teda nevím, kolik měřil takovej Karel IV nebo Masaryk...
6. května 2005, 17:37
Artur

Co udelat volby na br nejvetsi vont?
6. května 2005, 17:34
Hynas

Ta soutěž je naprosto vypatlaná. Mnohem lepší byla recesistická soutěž o Největšího padoucha - tam jsem hlasy poslal a rozhodně se mi to líbí víc, protože v ní nejde o prachy, ale o zábavu - a taky to lze objektivněji posoudit, padouch je prostě padouch. Navíc pořadatelé jsou zcela padlí na hlavu, protože kdyby nechali vyhrát našeho Járu, ukázali by, že nejsme až takový suchaři. Zrušení hlasů pro Cimrmana byl pro mě jednoznačnej popud soutěž přestat sledovat a je mi úplně jedno, na kolikátém místě se J. F. umístil.
6. května 2005, 13:14
Stain

Jezour: souhlas
6. května 2005, 12:58
CapzAdamova

No já jsem samozřejmě (viz níže) nehlasoval, ale moje mamka volila JF ze všech mobilů, co nechal doma někdo ležet na stole :-) Ze stejných důvodů jako ty Soki (takže nosím mobil v kapse i doma).
6. května 2005, 12:55
Soki

78. misto z asi 100 000 000 Cechu, to docela jde :)))pro me patri do top 20, a hlasoval jsem pro nej spise proto, ze jsem vedel, ze ty proflaklejsi osobnosti, sve hlasy stejne dostanou. Jinak me tahle anketa moc nezajima. Divat se na ni v televizi urcite nebudu.
6. května 2005, 12:47
Jezour

Asi takhle - celá anketa je zhovadilost už proto, že Kryl je až po Jágrovi.
6. května 2005, 12:08
Hvezdar

Téměř bych chtěl okopírovat Čápův příspěvek a podepsat se pod to. Je to jinými slovy přesně totéž, co jsem splichtil jako komentář na Bohouška už před několika měsíci. Nepochybně je dobré informovat o takovéhle hlouposti i na webu spjf, ať se každý podívá, co jsme to za národ, ale jinak to nemá smyslu a docela bych doporučoval jít řešit jiné věci (jako třeba přežití na škole..:)) Myslím, že si Turbomyšák příliš věří, určitě bych ho porazil, jsme mnohem statnější než on:)) (on ví dobře, jaká jsem pápěrka).
6. května 2005, 11:54
Rikitan20

Turbomyšák: A co slavný Bruce Lee? Na toho by si měl ???
6. května 2005, 11:48
Turbomysak

Klidně Riky, alespoň bych někde vyhrál. ;-)))
6. května 2005, 11:45
CapzAdamova

A o Járovi Cimrmanovi, který by, jakožto vítěz, postavil soutěž do takového světla, o něhož patří, ani nemluvě,...
6. května 2005, 11:44
CapzAdamova

Můj osobní názor na celou masovou propagandu Největší Čech je výrazně záporný. Už sama podstata - bez jakýchkoliv objektivních hledisek tvrdit, že někdo je větší, než někdo jiný, je podle mě hloupostí, a to nemluvím o tom, že jde jen o hloupou soutěž převzatou ze zahraničí, jejímž jediným cílem je, aby vydělala co nejvíce peněz. Volená osobnost je samozřejmě jenom záminkou (mohlo jít stejně dobře o cokoliv jiného) pro tvorbu zisku - to není jako když soutěžíme my, pro radost, případně, aby se ukázalo, kdo je nejlepší. Nehořekoval bych tedy nad umístěním Jestřába - je třeba si uvědomit, kdo vlastně volil a koho? Největšího Čecha? Co znamená největší (podle mě je největší ten, kdo měří nejvíce centimetrů, případně má největší objem :-))? A kdo volí? Určitě nejde o rovnoměrně zastoupený vzorek obyvatelstva, myslím si, že mezi příznivci Jestřába bude daleko víc lidí, kteří se ze tejných pohnutek jako já neúčastnili, než v průměrném reprezentativním vzorku obyvatelstva. Takže já osobně a za sebe (tohle je můj názor a rád uslyším jakoukoliv polemiku) tvrdím, že ta soutěž je hloupost, její výsledky o ničem nevypovídají a někdo na tom neslyušně vydělává.
6. května 2005, 11:27
Rikitan20

A co na Valné hromadě nominovat největšího hráče deskových her nebo největšího přeborníka bojových umění ???
Vložení nového komentáře
*
*
*